Wanneer jouw medewerkers geconfronteerd worden met ongewenste omgangsvormen, zoals pesten, agressie of discriminatie, kunnen zij voor advies en begeleiding terecht bij een vertrouwenspersoon van Altijd in Vertrouwen. Uiteraard is alles wat zij met ons bespreken vertrouwelijk; wij hebben namelijk beroepsgeheim. We stellen ons altijd onafhankelijk op en werken altijd vanuit de belangen van de medewerker. Het is goed te weten dat we bij het melden van strafbare feiten of feiten waarbij de continuïteit van jouw onderneming in gevaar dreigt te komen wel naar buiten zullen treden.
Als vertrouwenspersoon bieden we een luisterend oor, wijzen we de weg en bespreken we de mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Hierbij is het eerste uitgangspunt een oplossing in de informele sfeer te vinden. Lukt dat niet, dan bespreken we met de melder wat andere oplossingsrichtingen kunnen zijn. Bijvoorbeeld het indienen van een klacht of het arrangeren van een bemiddelingsgesprek. Wanneer de melder dat wenst, kunnen wij hem/haar hierin begeleiden. Vertrouwenspersonen worden echter nooit onderdeel van het conflict! We leggen geen sancties op, vellen geen oordeel en nemen geen maatregelen.
Naar de organisatie toe hebben we als vertrouwenspersoon een adviesrol. Gebaseerd op de aard van de meldingen kunnen we, uiteraard niet herleidbaar!, advies geven om bijvoorbeeld pesten of ander ongewenst gedrag bespreekbaar te maken in de organisatie. Ook preventief kunnen we dus een rol spelen!
Wanneer wij de vertrouwenspersoon mogen zijn voor jouw organisatie, dan gieten we onze samenwerking in een jaarpakket. Afhankelijk van de grootte van jouw onderneming betaal je abonnementstarief. Het jaarabonnement verzekert je van onze bereikbaarheid. Jouw medewerkers kunnen via e-mail of telefonisch contact met ons opnemen. We zijn dagelijks bereikbaar, waarbij we ernaar streven om (nadat je medewerker contact met ons heeft opgenomen) binnen 24 uur contact te leggen en een afspraak te maken voor een gesprek. Wanneer we een melding ontvangen van één van jouw medewerkers, werken we op basis van daadwerkelijk gewerkte uren. Het uurtarief bedraagt € 95,= ex. btw. Uren worden per maand achteraf gefactureerd.
Daarnaast organiseren we jaarlijks een informatiesessie voor (nieuwe) medewerkers. Je ontvangt de Altijd in Vertrouwen poster om de vertrouwenspersoon intern te communiceren. Nadat het jaar voorbij is gaan we met je in gesprek over het voorgaande jaar, voorzien we je daar waar nodig van advies en ontvang je een beknopte, niet herleidbare, rapportage over het aantal meldingen en de aard van de meldingen. Bij urgente kwesties komen we uiteraard eerder op de lijn.
Hoewel we bij een melding natuurlijk niet kunnen specificeren aan welke gesprekken we onze uren besteed hebben, kunnen we ons voorstellen dat een organisatie zich afvraagt hoe je kunt checken of wij een eerlijke factuur sturen. Daar kunnen we helder in zijn: wij heten niet voor niets Altijd in Vertrouwen. Vertrouwen is de basis van onze dienstverlening; naar de melder en naar jou als opdrachtgever!
Training, advies of hulp bij het schrijven van beleid? Lees wat we voor jou en je medewerkers kunnen betekenen.
(Ingrid )
(Cick)